REGULAMIN ORGANIZACYJNY
podmiotu leczniczego Instytut Zdrowej Stopy
- 1.
Postanowienia ogólne
- Regulamin organizacyjny został ustalony na podstawie art. 24 w zw. z art. 23 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (tekst jedn. Dz.U. z 2020 r., poz. 295, ze zm.).
- Regulamin określa sposób i warunki udzielania świadczeń zdrowotnych przez podmiot leczniczy „PODIANA Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością” z siedzibą w Łodzi (90-368), ul. Piotrkowska 198/3, KRS: 0001085837, NIP: 7252340325, REGON: 527637028 wpisany do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą prowadzonego przez Wojewodę Łódzkiego, nr księgi rejestrowej: 000000274851 (dalej jako „Instytut Zdrowej Stopy” lub „Instytut”).
- Regulamin obowiązuje wszystkich pracowników Instytutu Zdrowej Stopy, a także osoby wykonujące świadczenia zdrowotne na rzecz Instytutu na podstawie umów cywilnoprawnych, pacjentów, osoby odwiedzające oraz inne osoby przebywające na terenie zakładu leczniczego w związku z procesem udzielania świadczeń zdrowotnych.
- 2.
Cele i zadania
- Celem działalności Instytutu jest udzielanie świadczeń zdrowotnych także promocja zdrowia i prowadzenie edukacji zdrowotnej.
- Zadaniami Instytutu są:
- udzielanie świadczeń zdrowotnych zgodnie z aktualną wiedzą medyczną, poszanowaniem praw pacjenta, a także zgodnie z zasadami etyki oraz powszechnie obowiązującymi przepisami prawa;
- promocja zdrowia oraz edukacja zdrowotna pacjentów;
- wykonywanie innych zadań Instytutu Zdrowej Stopy w zakresie wynikającym z powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
- 3.
Struktura organizacyjna
- Instytut wykonuje działalność leczniczą za pomocą zakładu leczniczego pod nazwą Instytut Zdrowej Stopy.
- W ramach zakładu leczniczego, o którym mowa w ust. 1, funkcjonuje jednostka organizacyjna o nazwie „Instytut Zdrowej Stopy”.
- 4.
Rodzaj i zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych
- Instytut prowadzi działalność leczniczą w rodzaju ambulatoryjne świadczenia zdrowotne w zakresie:
- chirurgia ogólna;
- ortopedia i traumatologia narządu ruchu;
- dermatologia i wenerologia;
- Instytut realizuje swoje zadania poprzez:
- udzielanie konsultacji lekarskich;
- wykonywanie zabiegów;
- wydawanie orzeczeń i zaświadczeń dotyczących stanu zdrowia pacjentów;
- wystawianie recept;
- promocję zdrowia i edukację zdrowotną pacjentów.
- 5.
Miejsce i przebieg udzielania świadczeń zdrowotnych
- Świadczenia zdrowotne są udzielane w zakładzie leczniczym Instytut Zdrowej Stopy w Łodzi, Piotrkowska 198/3.
- Świadczenia zdrowotne udzielane są w godzinach od 9.00 do 20.00. Przyjęcia pacjentów odbywają się w dni powszednie, od poniedziałku do piątku, w terminach uzgodnionych z pacjentem lub jego przedstawicielem ustawowym w trakcie rejestracji. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Kierownik może podjąć decyzję o przyjęciu pacjenta w innych godzinach, po uprzednim uzgodnieniu terminu przyjęcia z pacjentem lub jego przedstawicielem ustawowym lub faktycznym.
- Rejestracja pacjentów odbywa się:
- osobiście
- telefonicznie nr tel. +48 505 816 158
- online za pomocą portalu www.znanylekarz.pl
- W trakcie rejestracji pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy obowiązany jest podać swoje imię i nazwisko, numer PESEL oraz zaakceptować postanowienia niniejszego Regulaminu.
- W przypadku braku potwierdzenia terminu wizyty co najmniej na 24 godziny przed jej planowanym rozpoczęciem w odpowiedzi na kontakt ze strony Instytutu, zarezerwowany termin zostaje zwolniony.
- Rezerwacja niektórych zabiegów wykonywanych w ramach Instytutu wymaga przedpłaty. O konieczności jej uiszczenia pacjent zostanie powiadomiony podczas dokonywania rejestracji. W pozostałych przypadkach płatność następuje po udzieleniu świadczenia.
- Pacjent ma prawo do zmiany terminu lub odwołania opłaconej wizyty do 24 godzin przed jej rozpoczęciem. W przypadku niedotrzymania terminu przedpłata przepada i konieczne jest wyznaczenie nowego terminu wizyty.
- Instytut Zdrowej Stopy akceptuje następujące formy płatności:
- gotówka;
- przelew bankowy;
- karta kredytowa/płatnicza;
- BLIK;
- Przed przystąpieniem do udzielania świadczeń Pacjent zobowiązanyjest udzielić personelowi udzielającemu świadczeń wszelkich informacji i wyjaśnień, jakie będą niezbędne dla zapewnienia należytej realizacji świadczeń zdrowotnych, w tym w szczególności okazać posiadaną dokumentację medyczną wraz z wynikami badań.
- Warunkami udzielenia świadczeń zdrowotnych są:
- rejestracja wizyty zgodnie z postanowieniami Regulaminu,
- wyrażenie przez Pacjenta świadomej zgody na udzielanie świadczeń zdrowotnych,
- udzielenie przez Pacjenta informacji, o których mowa w ust. 9;
- pozytywna kwalifikacja Pacjenta.
- 6.
Dostępność świadczeń zdrowotnych
- Instytut Zdrowej Stopy organizuje świadczenia zdrowotne w sposób zapewniający pacjentom możliwie najlepszą dostępność i najdogodniejszą formę korzystania ze świadczeń.
- Świadczenia zdrowotne udzielane są pacjentom za odpłatnością, w oparciu o obowiązujący w dacie udzielenia świadczenia cennik ustalony przez Kierownika i stanowiący załącznik do Regulaminu.
- Informacje w sprawie wysokości opłat za świadczenia zdrowotne wynikających z cennika, o którym mowa w ust.2, Instytut udostępnia w lokalu zakładu leczniczego.
- Instytut Zdrowej Stopy zastrzega sobie prawo do odmowy przyjęcia Pacjenta lub zaprzestania dalszego udzielania świadczeń zdrowotnych w następujących przypadkach:
- jeżeli stan zdrowia Pacjenta nie pozwala na udzielenie mu świadczeń zdrowotnych;
- w przypadku niespełnienia warunków określonych w § 5 ust. 10;
- w przypadku wystąpienia stanu zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjentów;
- w przypadku naruszenia przez pacjenta, jego przedstawiciela ustawowego lub inne osoby towarzyszące pacjentowi obowiązków oraz zakazów określonych w § 9 ust. 4 i 5 Regulaminu. Decyzję w tej sprawie podejmuje Kierownik lub jego zastępca albo inna osoba upoważniona przez Kierownika;
- w innych przypadkach, gdy udzielenie świadczeń zdrowotnych jest niemożliwe z przyczyn niezależnych od Instytutu.
- 7.
Jakość świadczeń zdrowotnych
- Świadczenia zdrowotne w Instytucie Zdrowej Stopy są wykonywane przez personel posiadający odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia określone w odrębnych przepisach.
- Świadczenia zdrowotne udzielane są pacjentom z należytą starannością, zgodnie z aktualną wiedzą medyczną, poszanowaniem praw pacjenta oraz w warunkach odpowiadających obowiązującym w tym zakresie wymaganiom fachowym i sanitarnym.
- Osoby udzielające pacjentom świadczeń zdrowotnych kierują się zasadami etyki zawodowej określonymi przez właściwe samorządy zawodów medycznych.
- 8.
Dokumentacja medyczna
- Instytut prowadzi, przechowuje i udostępnia dokumentację medyczną na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz przepisach wykonawczych.
- Osoby udzielające świadczeń zdrowotnych wykonują dokumentację fotograficzną udzielonych świadczeń. Dokumentacja fotograficzna wykonywana jest w sposób zapewniający poszanowanie danych osobowych pacjenta, a wykonaną dokumentację dołącza się do dokumentacji medycznej pacjenta.
- Instytut zapewnia ochronę danych osobowych zawartych w dokumentacji medycznej. Dokumentacja medyczna przechowywana jest przez okres przewidziany w przepisach prawa powszechnie obowiązującego.
- Instytut udostępnia dokumentację medyczną:
- do wglądu;
- przez sporządzenie jej kopii, odpisu, wyciągu lub wydruku;
- przez wydanie oryginału za potwierdzeniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, na żądanie organów władzy publicznej albo sądów powszechnych, a także w przypadku, gdy zwłoka w wydaniu dokumentacji mogłaby spowodować zagrożenie życia lub zdrowia pacjenta;
- za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej;
- na informatycznym nośniku danych.
- Dokumentacja medyczna prowadzona w formie papierowej może być udostępniona poprzez sporządzenie skanu i przekazanie w sposób określony w ust. 3 pkt 4 i 5, na żądanie pacjenta lub innych uprawnionych organów lub podmiotów.
- Za udostępnienie dokumentacji medycznej Instytut nie pobiera opłat.
- 9.
Prawa i obowiązki pacjenta
- Świadczenia zdrowotne udzielane są z poszanowaniem praw pacjenta określonych w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, a także w przepisach odrębnych.
- Pacjent, którego prawa zostały naruszone w trakcie korzystania ze świadczeń zdrowotnych ma prawo do złożenia ustnej lub pisemnej skargi do Kierownika lub osoby go zastępującej.
- Informacja o prawach pacjenta udostępniona jest pacjentom w miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych w formie pisemnej, w miejscu ogólnodostępnym.
- Pacjent ma obowiązek:
- przestrzegania postanowień Regulaminu;
- przestrzegania zasad higieny osobistej;
- przestrzegania praw innych pacjentów;
- szanowania mienia Instytutu.
- Na terenie zakładu leczniczego zabronione jest:
- spożywanie alkoholu;
- palenie tytoniu, w tym e-papierosów;
- wprowadzanie zwierząt;
- akwizycja i prowadzenie działalności zarobkowej.
- 10
Kierownictwo Instytutu Zdrowej Stopy
- Działalnością Instytutu, kieruje kierownik podmiotu leczniczego („Kierownik”).
- Kierownik prowadzi sprawy Instytutu i reprezentuje go na zewnątrz oraz realizuje inne obowiązki wynikające z powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
- Kierownik może powołać zastępców do kierowania poszczególnymi jednostkami lub komórkami organizacyjnymi, lub kierowania sprawami określonego rodzaju. W tym celu Kierownik może w szczególności udzielać swoim zastępcom niezbędnych pełnomocnictw lub upoważnień.
- Kierownik może powierzyć wyznaczonej osobie obowiązek nadzoru w zakresie prawidłowości i jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych, koordynacji pracy personelu medycznego zatrudnionego lub współpracującego z Instytutemoraz nadzoru nad prawidłowością prowadzenia dokumentacji medycznej (kierownik medyczny).
- 11.
Warunki współpracy z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą
- W celu zapewnienia prawidłowości oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, Instytut Zdrowej Stopy współdziała z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą, udzielającymi świadczeń zdrowotnych na rzecz tych pacjentów, a także z przedstawicielami innych zawodów medycznych.
- Współpraca odbywa się na zasadach określonych w powszechnie obowiązujących przepisach prawa oraz z poszanowaniem praw pacjenta. Szczegółowe zasady współpracy mogą zostać określone w odrębnych umowach.
- 12.
Postanowienia końcowe
- Regulamin wchodzi w życie w dniu 3 kwietnia 2024 r.
- W sprawach nieuregulowanych w regulaminie zastosowanie mają przepisy prawa powszechnie obowiązującego, w tym w szczególności Kodeksu cywilnego, ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, ustawy z dnia 6 listopada 2008 roku o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz akty wykonawcze do tych ustaw.
Łódź, dnia 3 kwietnia 2024 r.
Zarząd:
Małgorzata Lecyk Krochmalska – ……………………………………………………………………..
Jakub Krochmalski – ……………………………………………………………………..
Załączniki:
Cennik świadczeń zdrowotnych udzielanych odpłatnie;
Zał. nr 1 do regulaminu organizacyjnego
CENNIK ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH
CENNIK